چگونه مدار ستاره مثلث با PLC را طراحی کنیم؟
- حمید زینالی
- نقشه خوانی برق
- 1403/11/13
- این مقاله بروزرسانی شده 14 بهمن 1403
مدار ستاره مثلث یکی از روشهای متداول در کنترل موتورها است که به ویژه در صنایع بزرگ و کارخانجات مورد استفاده قرار میگیرد. این روش به ما این امکان را میدهد که با کاهش جریان راهاندازی موتور، از آسیب به تجهیزات جلوگیری کنیم. در این مقاله، به بررسی طراحی مدار ستاره مثلث با استفاده از PLC خواهیم پرداخت و مراحل مختلف آن را به تفصیل توضیح خواهیم داد.
مدار ستاره مثلث (Star-Delta) به عنوان یک روش کنترل موتورها شناخته میشود که به کاهش جریان راهاندازی کمک میکند. در این روش، موتور در ابتدا به صورت ستاره (Star) راهاندازی میشود و پس از مدتی به حالت مثلث (Delta) تغییر وضعیت میدهد. این تغییر وضعیت باعث میشود که موتور با جریان کمتری راهاندازی شود و در نتیجه از آسیب به سیستمهای الکتریکی جلوگیری شود.
تحلیل نقشه ستاره مثلث با PLC
این نقشه برق صنعتی مربوط به راهاندازی موتور الکتریکی به روش ستاره مثلث (Star-Delta Starter) با استفاده از PLC (کنترل کننده منطقی برنامه پذیر) مدل FX2N-14MR است. هدف این مدار کاهش جریان راهاندازی موتور است. با شروع کار در حالت ستاره (ولتاژ پایینتر) و سپس تغییر به حالت مثلث (ولتاژ نامی) پس از گذشت زمان مشخص است.
تحلیل مدار قدرت
تحیل مدار فرمان
- این PLC با منبع تغذیه 24 ولت تغذیه میشود.
- در قسمت X0 و X1 دو شستی استارت و استپ داریم که در حالت نرمال NO هستند.
- خروجی Y0 برای تغذیه بوبین کنتاکتور K1 و خروجی Y1 برای تغذیه بوبین کنتاکتور K2 و خروجی Y2 برای تغذیه بوبین کنتاکتور K3 در مدار متصل شدهاند.
- X0: کلید شروع (Start) برای فعالسازی مدار.
- X1: کلید توقف (Stop) برای قطع مدار.
- Y0: خروجی اصلی PLC که کنتاکتور اصلی (Main Contactor) و مدار فرمان را فعال میکند.
- Y1: خروجی مربوط به کنتاکتور حالت مثلث (Delta).
- Y2: خروجی مربوط به کنتاکتور حالت ستاره (Star).
- T0: تایمر با تنظیم 30s (احتمالاً ۳۰ ثانیه) برای تأخیر در تغییر حالت ستاره به مثلث.
با فشردن X0، خروجی Y0 فعال شده و موتور در حالت ستاره (از طریق Y2) شروع به کار میکند. Y0 با فیدبک به خودش، حالت latch ایجاد میکند تا حتی با رها کردن کلید Start، مدار فعال بماند. همزمان، تایمر T0 شروع به شمارش ۳۰ ثانیه میکند. پس از پایان زمان تایمر (T0)، Y1 (حالت مثلث) فعال شده و Y2 (ستاره) غیرفعال میشود. این تغییر، موتور را به حالت دائم کار در مثلث منتقل میکند.