همانطور که در مقاله گذشته تابلو سوئیچگیرها را مطالعه کردید، بارهای نرمال بارهایی هستند در صورت بروز خطاء اتصال کوتاه قطع میشوند. بارهای اضطراری بارهایی بودند که در صورت خطا باید در هر شرایطی تغذیه بشوند. در این مقاله با تحلیل مدار باس کوپلر سعی داریم به حل این مشکل بپردازیم.
باس کوپلر چیست؟
مدار باس کوپلر (Bus Coupler) به عنوان پل ارتباطی بین سیستمهای مختلف عمل میکنند و امکان انتقال دیتا بین این سیستمها را فراهم میآورند. این مدارها به ویژه در سیستمهای صنعتی و اتوماسیون کاربرد گستردهای دارند.
تابلو سوئیچگیرها میتوانند از قسمت های مختلفی مانند ورودی (Incoming) که به ترانسفورماتور متصل میشود، باس کوپلر، رایزر، فیدرهای خروجی و بانک خازنی تشکیل بشود.
تابلوهایی هستند که از دو یا سه کلید اصلی برای تغذیه مدار استفاده میکنند. هر کدام از این کلیدها یک باسبار که نسبت به یکیدیگر مجزا هستند، را تغذیه میکنند. کلید سومی برای تغذیه بارهای اضطرای که هر در شرایطی باید تغذیه شوند، مورد استفاده قرار میگیرند. ارتباط یا جداسازی این باسبارها توسط باس کوپلر صورت میگیرد.
همانطور که در تصویر پایین مشاهده میکنید، در قسمت سمت چپ مدار با Close شدن بریکر ترانسقورماتور مصرف کنندگان را تغذیه میکند. ترانسفورماتور سمت راست هم با متصل شدن بریکر مصرف کنندگان سمت خود را تغذیه میکند. ترانسفورماتور سمت راست توسط باس کوپلر با ترانسفورماتور سمت چپ ارتباط برقرار میکنند.
دقت کنید که از باس کوپلر در شرایطی خاص استفاده میشود که ما دارای مصرف کنندگان خاصی هستیم که در هیچ صورت نباید بی برق باشند. مانند بیمارستانها، پتروشیمی، صنایع داروسازی، صنایع غذایی، تجهیزات پزشکی و …
باس کوپلر زمانی میتواند وارد مدار شود که یکی از ورودیها یا باسبارها متصل باشند. ورودی ها دیگر هم در صورت قطع باس کوپلر میتوانند به صورت مستقل مصرف کنندگان را تغذیه کنند.
شروط تغذیه باس کوپلر
- یکی از این شرایط این هست که یکی از ورودیها در شرایط نرمال باز (NO) باشد. ( دقت کنید که وقتی قرار هست یکی از ورودیها باز باشد نباید توسط خطا یا اتصال کوتاه باز شده باشد. اگر این اتفاق رخ دهد، باس کوپلر این خطا را تششخیص میدهد و ورودی دیگر هم دچار اختلال میشود.)
- رله ورودی A هیچ خطایی را تشخیص ندهد.
- کلید ورودی B بسته باشد.
- رله ورودی B هیچ خطایی را تشخیص ندهد.
- رله آندر ولتاژ (که با انسی کد 27 نمایش داده میشود) هیچ اضافه ولتاژی را تشخیص ندهد.
در صورت نبود هیچ خطا از خطاهای بالا که بیان شد. از دستور A تو برو C تو بیا، استفاده میشود. یعنی ابتدا باید بریکر A باشد، سپس بریکر کوپلر وارد مدار شود. منطق استفاده از این سیستم 2 از 3 هست یعنی در حالت نرمال 2 تا از بریکرها میتوانند باهم وارد مدار شوند. همانطور که در بالا خواندید، در صورت وصل سه بریکر که زمان بسیار کوتاهی هست، از رله سنکرون چک استفاده میشود. در این صورت بارها و مصرف کنندگان از مدار خارج نمیشوند.
در شرایط عادی فقط اجازه وصل دو کلید از سه کلید را در مدار داریم. فقط زمانی سه کلید با هم متصل میشوند(در زمان بسیار کوتاه) که شرایط سنکرون باشند. که با استفاده از رله سنکرون چک ( که با انسی کد 25 نمایش داده میشود) صورت میگیرد. رله سنکرون چک ابتدا مقادیر دو ورودی را چک میکند. در صورت نبود خطا باس Bus coupler را متصل میکند.