انواع ترمینال برق صنعتی

برای اتصال دو سیم به یکدیگر در سیم کشی برق ساختمان از ترمینال استفاده می‌شود. ترمینال‌ها دارای دو بخش فلزی و عایق می‌باشد. وظیفه بخش فلزی برقراری ارتباط الکتریکی و استحکام مکانیکی بین هادی‌های دو سیم است. وظیفه عایق نیز عایقکاری بخش فلزی برای جلوگیری از برق گرفتگی است. ترمینال‌ها در شکل‌های متنوع و اندازه‌های متناسب با سیم و با مکانیزم‌های گوناگون ساخته می‌شوند.

ترمینال‌ها یکی از اجزای ضروری در سیستم‌های الکتریکی هستند که برای اتصال سیم‌ها به یکدیگر و سایر تجهیزات برقی استفاده می‌شوند. انواع مختلفی از ترمینال‌ها با کاربردها و روش های نصب متفاوت وجود دارد. 

انواع ترمینال‌ها

ترمینال بلوکی پیچی

ترمینال بلوکی پیچی برای اتصال سیم‌ها از اندازه1/5mm   الی 10mm ساخته می‌شوند. استحکام مکانیکی محل اتصال از طریق فشار پیچ بر روی هادی تأمین می‌شود. جنس این ترمینال‌ها بلوکی پیچی، پالستیکی،
چيني یا باکالیت می‌باشد. 

ترمینال

ترمینال ریلی

یکی از پر کاربردترین نوع از خانواده ترمینال‌ها است که جهت اتصال دو یا چند سیم و کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر کدام از سیم‌ها در یک طرف ترمینال قرار می‌گیرد و با محکم کردن پیچ‌های آن اتصال برقرار می‌شود.

ترمینال

ترمینال فشاری

ترمینال فشاری اهرم برای اتصال سیم‌ها تا اندازه 2/5mm ساخته می‌شوند. استحکام مکانیکی محل اتصال با مکانیزم فشار اهرم است و جنس عایق آن باکالیت می‌باشد. سیم‌ها با فشردن به داخل ترمینال‌ها متصل می‌شوند و نیازی به ابزار خاصی نیست.

سیم

ترمینال کانکتور

ترمینال کانکتور پیچی برای اتصال سیم‌ها تا اندازه 2/5mm ساخته می‌شوند. استحکام مکانیکی محل اتصال با مکانیزم پیچاندن کانکتور تأمین می‌شود. جنس عایق کانکتورپیچی باکالیت می‌باشد.

این نوع از ترمینال‌ها جایگزین چسب برق جهت اتصال و عایقکاری دو یا چند سیم صورت می‌گیرد. وظیفه اصلی آن‌ها اتصال دو یا چند سیم به یکدیگر بدون استفاده از سرسیم می‌باشد.

ترمینال

ترمینال فیوز دار

این ترمینال‌ها داراری فیوز داخلی هستند که در صورت بروز جریان بیش از حد مدار را قطع می‌کنند. این نوع از ترمینال‌ها معمولاً در مدارهای حفاظتی و جریان‌های آنالوگ به کار می‌روند.

ترمینال

عوامل موثر برای انتخاب ترمینال‌ها

  1. هر یک از ترمینال‌ها برای تحمل جریان خاصی طراحی می‌شوند.
  2. نوع سیم (تک رشته یا چند رشته) و سایز آن در انتخاب آن موثر است.
  3.  دمای محیط، رطوبت و سایر عوامل محیطی در انتخاب نوع ترمینال‌ها موثر هستند.
  4. تعداد سیم‌هایی که باید به ترمینال‌ها متصل شوند، در انتخاب نوع این تجهیز موثر است.
اشتراک‌گذاری محتوا :
Picture of Hamidzeynali
Hamidzeynali
سلام دوستان حمید زینالی هستم دانشجوی رشته مهندسی برق گرایش قدرت در دانشگاه شهیدبهشتی. در برق استایل، تولید محتوا در حوزه برق انجام می دهیم . امیدوارم مطالب براتون مفید واقع شده باشد.
عضویت در خبرنامه برق استایل
با عضویت در خبرنامه از بهترین و بروزترین محتواهای ما با خبر بشین