انواع اتصال سیم و کابل

سیم

انواع اتصالات سیم و کابل

اتصالات سیم و کابل یکی از مهم ترین اجزای سیستم‌های الکتریکی هستند که برای اتصال ایمن و پایدار سیم‌ها و کابل‌ها به یکدیگر یا به تجهیزات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 اتصال سیم‌ها به تجهیزات الکتریکی و یا اتصال آنها به یکدیگر نقش بسیار مهمی در سیم‌کشی ایفا می‌کند. این اتصالات باید دو ویژگی را دارا باشند:

 1) هدایت الکتریکی

 2) استحکام مکانیکی

هدایت الکتریکی خوب باعث می‌شود تا با عبور جریان محل اتصال گرم نشود و افت ولتاژ به وجود نیاید و استحکام مکانیکی خوب باعث می‌شود در اثر مرور زمان باز نشود.

اتصال سر به سر

از اتصال سر به سر برای برقراری اتصال بین دو یا چندسیم استفاده می‌شود. در این اتصال با استفاده از سیم‌لخت‌کن عایق سیم را به اندازه 20mm برمی‌دارند و آنها را به یکدیگر می‌تابانند. در مواردی نیز اتصال سر به سر لحیم کاری می‌شود تا ضمن بهبود هدایت الکتریکی، استحکام مکانیکی نیز تقویت شود و محل اتصال لحیم کاری با وارنیش
حرارتی به كمك سشوار صنعتي عایقکاری می‌شود.

سیم

اتصال ترمینالی

برای اتصال دو سیم به یکدیگر در سیم‌کشی برق از ترمینال استفاده می‌شود. ترمینال دارای دو بخش فلزی و عایق می‌باشد. وظیفه بخش فلزی برقراری ارتباط الکتریکی و استحکام مکانیکی بین هادی‌های دو سیم است. وظیفه عایق نیز عایقکاری بخش فلزی برای جلوگیری از برق گرفتگی است. ترمینال‌ها در شکل‌های متنوع و اندازه‌های متناسب با

سیم و با مکانیزم‌های گوناگون ساخته می‌شوند.

سیم

اتصال انشعابی

از اتصال انشعابی برای گرفتن انشعاب از سیم اصلی توسط سیم فرعی استفاده می‌شود.
در اتصال انشعابی 20mm از سیم اصلی و 40mm از فرعی توسط سیم‌لخت‌کن روکش برداری می‌شود و سپس سیم فرعی بر روی سیم اصلی پیچیده می‌شود. این نوع اتصال به اتصال ثابت نیز نامیده می‌شود. اتصال ثابت احتیاج به لحیم کاری و وارنیش حرارتی دارد.

سیم

کاربردهای انواع اتصالات

  1. برای اتصال سیم‌های برق به تابلوهای برق، موتورها، روشنایی و سایر تجهیزات الکتریکی.
  2. برای اتصال اجزای الکترونیکی مانند مقاومت‌ها، خازن‌ها و ترانزیستورها.
  3. برای اتصال سنسورها، عملگرها و سایر تجهیزات اتوماسیون.
  4. برای اتصال سیم‌های برق به پریزها، کلیدها و سایر تجهیزات برقی ساختمان.

اتصالات باید به گونه‌ای انجام شوند که از ایجاد جرقه، حرارت بیش از حد و خطر برق گرفتگی جلوگیری شود. باید در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت، خوردگی، و لرزش مقاوم باشند. اتصالات باید مطابق با استانداردهای بین المللی و ملی صورت گیرد و پایدار و قابل اعتماد باشند.

برای مطالعه بیشتر در رابطه با ترمینال‌ها، مقاله TERMINAL  را مشاهده کنید.

اشتراک‌گذاری محتوا :
Picture of Hamidzeynali
Hamidzeynali
سلام دوستان حمید زینالی هستم دانشجوی رشته مهندسی برق گرایش قدرت در دانشگاه شهیدبهشتی. در برق استایل، تولید محتوا در حوزه برق انجام می دهیم . امیدوارم مطالب براتون مفید واقع شده باشد.
عضویت در خبرنامه برق استایل
با عضویت در خبرنامه از بهترین و بروزترین محتواهای ما با خبر بشین