کلید جریان نشتیRCCB

کلید جریان نشتی

تجهیز کلید جریان نشتی RCCB حفاظتی الکتریکی است که برای جلوگیری از برق گرفتگی و آتش سوزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کلید با مقایسه جریان رفت و برگشتی در مدار، در صورت وجود اختلاف، مدار را قطع می‌کند تا از خطرات احتمالی جلوگیری کند.

بدن یک انسان دارای مقاومتی بین 1300 تا 3000 اهم است. عبور جریان برق از بدن انسان به عوامل مختلفی همچون وضعیت پوست (خشک یا مرطوب)، مسیر عبور جریان، سرایط محیطی بستگی دارد. جریان‌های بالاتر از 30 میلی آمپر می‌توانند خطرناک باشند و جریان‌های بالاتر از 100 میلی آمپر می‌توانند کشنده باشند.

نحوه عملکرد کلید جریان نشتی

این کلید با مقایسه جریان ورودی و خروجی مدار کار می‌کند. در حالت عادی، این دو جریان باید باهم برابر باشند. اما در صورتی که بخشی از جریان به جای بازگشت از طریق سیم نول، از طریق زمین یا بدنه یک دستگاه به بیرون نشت کند، کلید جریان نشتی این اختلاف را تشخیص می‌دهد و مدار را قطع می‌کند.

مهم‌ترین کاربرد کلید جریان نشتی، حفاظت از جان انسان‌ها است. در صورتی که فردی با یک دستگاه برقی معیوب تماس پیدا کند، جریان برق به جای عبور از سیم نول، از بدن فرد به زمین منتقل می‌شود. کلید جریان نشتی این جریان را تشخیص می‌دهد و مدار را قطع می‌کند تا از برق گرفتگی جلوگیری شود. حساسیت کلید جریان نشتی 30 میلی آمپر در نظر می‎‌گیرند تا قبل ار عبور جریان خطرناک از بدن انسان، کلید مدار را قطع کند.

کاربردهای کلید RCCB

  1. برای حفاظت از افراد در برابر برق گرفتگی در محیط‌های مرطوب مانند حمام و اشپزخانه در منازل مسکونی حفاظت دارد.
  2. در کارخانه‌ها و محیط‌های صنعتی برای جلوگیری از حوادث نشتی جریان استفاده می‌شود.
  3. برای حفاظت از سیستم‌های الکتریکی خودوروها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  4. برای جلوگیری از حوادث ناشی از نشتی جریان در محیط‌های خطرناک مانند صنایع نفت و گاز

معایب کلید جریان نشتی

از مهم ترین معایب کلیدهای جریان نشتی، در برابر اتصال کوتاه و اضافه‌بار حفاظتی ندارند. در بعضی از مواقع برای رفع این مشکل از تجهیز کلید جریان نشتی ترکیبی (MCBO) استفاده می‌شود.

کلید جریان نشتی
MCBO
کلید جریان نشتی

برای دانستن نکات بیشتر، مقاله 5 نکته کاربردی را مطالعه کنید.

اشتراک‌گذاری محتوا :
Picture of Hamidzeynali
Hamidzeynali
سلام دوستان حمید زینالی هستم دانشجوی رشته مهندسی برق گرایش قدرت در دانشگاه شهیدبهشتی. در برق استایل، تولید محتوا در حوزه برق انجام می دهیم . امیدوارم مطالب براتون مفید واقع شده باشد.
عضویت در خبرنامه برق استایل
با عضویت در خبرنامه از بهترین و بروزترین محتواهای ما با خبر بشین