نحوه عملکرد کلید هوایی ACB
کلیدهوایی زیمنس از اجزای مختلفی مانند محفظهعایق، کنتاکتهای ثابت و متحرک، مکانیزم قطع و وصل، فنرهای ذخیره انرژی،رلههای حفاظتی و واحد کنترل تشکیل میشود. کنتاکتهای ثابت و متحرک به هم متصل هستند و جریان برق از مدار عبور میکند.
در صورت بروز خطا ( مانند اتصال کوتاه )، رلههای حفاظتی این وضعیت را تشخیص میدهند و سیگنالی به مکانیزم قطع و وصل ارسال میکنند. در نتیجه، فنرهای ذخیرهانرژی آزاد میشوند و کنتاکتها با سرعت بسیار زیاد از هم جدامیشوند و مدار را قطع میکنند
هنگام قطع مدار، قوس الکتریکی ایجاد میشود. کلیدهوایی ACB زیمنس با استفاه از محفظهعایق و مکانیزمهای خاص، این قوس را به سرعت خاموش میکند و از آسیب دیدن تجهیزات جلوگیری میکند. پس از رفع خطا، کلید هوایی را میتوان به صورت دستی یا خودکار مجدداً وصل کرد.
اجزای اصلی ساختمان داخلی بریکر هوایی
- کنتاکتهای اصلی: این کنتاکتها در کلیدهوایی وظیفه قطع و وصل جریان اصلی را بر عهده دارند. جنس آنها معمولا از آلیاژهای مقاوم در برابر حرارت و سایش انتخاب میشود
- مکانیزم محرک : این مکانیزم، کنتاکتهای اصلی را به صورت مکانیکی حرکت میدهد.
- اطفاء قوس : زمانی که کنتاکتها از هم جدا میشوند، قوس الکتریکی ایجاد میشود. سیستم اطفاء قوس وظیفه خنک کردن و خاموش کردن این قوس را بر عهده دارد. روشهای مختلفی برای اطفاء قوس وجود دارد که از جمله آنها میتوان به استفاده از هوای فشرده،خلأ و گازهای خاص اشاره دارد.
- کویلهای آزادسازی : این کویلها با دریافت سیگنال از رلههای حفاظتی، مکانیزم محرک را فعال میکنند و باعث قطع شدن کنتاکتها میشوند.
- رلههای حفاظتی :این رلهها جریان مدار را دائماً مانیتور میکنند و در صورت بروز اضافه بار و اتصال کوتاه، سیگنالی را به کویلهای آزادسازی ارسال میکنند.
- واحد کنترل : این واحد کلیه عملیات بریکر را کنترل میکند و اطلاعات لازم را در اختیار اپراتور قرار میدهد.
- عایق جامد : قسمت هایی از بریکر که در ولتاژ پایین هستند، با عایقهای جامد مانند اپوکسی یا پلی استر پوشش میدهند.
- در برخی از بریکرها از گازهایی مانند SF6 بهعنوان عایق استفاده میشود. این گازها خاصیت عایقی بسیار خوبی دارند و به کاهش ابعاد بریکر کمک میکنند.
برای مطالعه بیشتر در رابطه با این موضوع، مقاله ACB زیمنس رو کلیک کنید.